Valikko Sulje

Luonnon- ja luomutuotteiden markkinat kasvavat Etelä-Koreassa 20% vuodessa

Etelä-Korean maatalous- ja elintarvikeministeriön sekä Etelä-Korean elintarvikeviraston mukaan luonnon- ja luomutuotteiden markkinat kasvavat. Etelä-Korean investointi ja pörssivälityspankin laatimien tietojen mukaan markkinat ovat kasvaneet noin 20% vuodessa tällä vuosikymmenellä.  Vuonna 2012 markkinakoko oli noin 30 miljardia euroa ja vuonna 2016 jo 62.4 miljardia euroa.

Etelä-Koreassa joka kuudes kotitalous käyttää luonnon- ja luomutuotteita säännöllisesti. Terveyselintarvikkeista Ginseng, Hovenia dulcis ja sienet kuten siitakelajike ovat hyvin suosittuja. Suomi tunnetaan ksylitolista, ja sen aineosista tehdyt tuotteet ovat hyvin suosittuja.

Marjatuotteiden markkina ovat kasvaneet tasaisesti joka vuosi. Korea Gateway:n tekemän kyselyn mukaan maahantuojat odottavat tyrnimarjasta seuraavaa suosittua marjaa sen erinomaisten ainesosien ja terveysvaikutuksien vuoksi.

Luonnon- ja luomutuotteiden markkinoita tukevat väestön rakenteen muutos ja internetin palvelut kuten verkkokaupat. Etelä-Koreassa väestön ikärakenne on samanlainen kuin Suomessa. Seniorien ja vanhusten lukumäärä on kasvanut jatkuvasti. Korkea elintaso antaa mahdollisuuden panostaa omaan terveyteen. Aasian maissa on syvälle juurtunut lahjakulttuuri, jossa laadukkaat ja näyttävästi paketoidut tuotteet tekevät kauppaa. Erityisesti Kiinasta ja sen lähialueelta tulleiden heikkolaatuiset elintarvikkeet ovat luoneet turvattomuuden tunnetta. Esimerkiksi näistä syistä laadukkaat luonnon- ja luomutuotteet ovat kehittyneet voimakkaasti.  Viime aikoina ulkomaalaisten tuotteiden kiinnostus on lisääntynyt niiden turvallisuuden ja laadun vuoksi.