Tietoa Etelä-Koreasta
Etelä-Korea on yksi Aasian nopeimmin kehittyneistä teollisuusmaista. Sen markkinakoko on 51 miljoona ihmistä. Korkean elintason ja Suomea vastaavan eliniänodotuksen sekä kehittyneen yhteiskunnan hyvinvointimallin vuoksi Etelä-Korea on kiinnostava vientimaa. Etelä-Koreasta löytyy vähän luonnon raaka-aineita. Maassa tarvitaankin siksi kilpailukykyistä investointiteknologiaa ja luonnon raaka-aineita.
Etelä-Korea on erinomainen portti myös muille Aasian markkinoille. Etelä-Korean kautta on mahdollista päästä muiden Kaukoidän maiden, kuten Japanin ja Kiinan, markkinoille. Etelä-Korea toimii erittäin hyvänä kaupallisena väylänä sijaintinsa ja tehokkaiden logistiikkaratkaisujensa takia. Kiina ja Japani ovat olleet perinteisesti tärkeitä vientimaita eteläkorealaisille yrityksille ja tämän vuoksi maasta löytyy erinomaista kielitaitoa sekä vientiosaamista. Etelä-Korean markkinoilla on kova kilpailu. Viennin toteutuminen näille markkinoille on merkki suomalaisten tuotteiden kilpailukyvystä myös maailmanlaajuisesti. Sen vuoksi tuotteen kehittäminen ja Aasian markkinoille sopivaksi jalostaminen kannattaa toteuttaa Etelä-Koreassa.
Etelä-Korea on turvallinen maa harjoittaa vientiä. Etelä-Koreassa on luotettava tekijänoikeuslaki ja tuotteiden turvallisuusvalvonta. Sen vuoksi korkealaatuiset suomalaiset tuotteet saavat oikeudenmukaista arvostusta. EU:n ja Etelä-Korean välinen vapaakauppasopimus parantaa kaupallista joustavuutta ja tullittomuus helpottaa maahantuontia sekä parantaa suomalaisten tuotteiden kilpailukykyä.
Kiinnostavat markkinat
Useilla toimialoilla on mahdollisuuksia harjoittaa kauppaa Etelä-Korean markkinoilla. Suomalainen tuote voi sijoittua melko erilaisille markkinoille kuin mitä Suomessa on ajateltu. Suomalaisille pk-yrityksille kiinnostavia toimialoja ovat mm. kosmetiikkateollisuus ja IT toimia-alat sekä luonnon elintarvikkeet ja terveystuotteet. Opetusala on ollut perinteisesti iso toimiala, koska korealaiset ovat tottuneet kouluttamaan lapsia yksityisin varoin.
Suomalaiset tuotteet sopivat yleensä kalliiseen hintaluokkaan premium markkinoille. Korkea laatu ja huoliteltu ulkoasu sopivat eteläkorealaiseen makuun. Myös lasten tuotteissa on selvästi potentiaalia menestymiseen. Suomella on eteläkorealaisten keskuudessa positiivinen ja turvallinen imago, mikä jo lähtökohtaisesti antaa tuotteille laatutakuun. Nordic design on selvästi herättänyt kiinnostusta luonnonmukaisuutensa ja selkeän muotokielensä vuoksi.
Kiinnostus luontoa säästävää vihreää energiaa ja kiertotaloutta kohtaan ovat selvästi lisääntyneet Etelä-Koreassa. Tästä syystä maa on siirtymässä ydinvoimaloista ja fossiilisista energialähteistä kohti bioenergiaa. Etelä-Korea pyrkii käsittelemään jätteet entistä tehokkaammin ja hyödyntämään niitä kaupalliseen toimintaan. Yksityiset jätteiden käsittelylaitokset tehostavat kiertotaloutta ja rakentavat keruujärjestelmiä. Biotalouteen ja ilmastomuutoksen hallitsemiseen liittyvillä toimialoilla on paljon mahdollisuuksia.
Ihmisten korkea elinikä ja hyvinvointi ovat luoneet terveys- ja hoitoalalle uusia markkinoita. Julkiset palvelut eivät Etelä-Koreassa pysty tarjoamaan riittäviä resursseja ihmisten terveyspalveluihin. Tästä syystä yksityiset toimijat ovat tuoneet markkinoille erilaisia lisäpalveluja ja nostaneet palvelun laatua. Vanhustenhuolto on yksi nopeimmin kasvavista toimialoista Etelä-Koreassa.
Matkailu-, peli- sekä e-Sport -toimialaan kannattaa myös kiinnittää huomiota. Matkailun alalla matkatoimistot etsivät jatkuvasti uusia ja asiakaslähtöisiä tuotteita. Finland Sauna-sana on jo Etelä-Koreassa hyvin tunnettu. E-Sport kilpailuissa eteläkorealaiset ovat menestyneet kansainvälisesti. E-sportin kilpailuvalmennus ja opetustoiminta ovat kiinnostavia aloja.